Jean Delumeau - Frica in Occident. Rezumat.
Frica în Occident este probabil cea mai cunoscută
lucrare a istoricului francez Jean Delumeau, ilustru reprezentant al Școlii de
la Annales și al valului de specialiști în istoria mentalităților pe care Școala
franceză l-a produs. Delumeau analizează fricile colective ale societăților din
Europa Occidentală din perioada cuprinsă între secolele XIV-XVIII, încercând să
răspundă la o simplă întrebare: cui îi e frică de ce? Concluzia este că totul
se rezumă la frica de moarte, dar aceasta se exprimă nu doar prin frica față de
catastrofele naturale, dintre care ciuma provoacă cele mai intense psihoze
colective, dar și prin frica de așa-zișii reprezentanți ai lui Satan pe pământ:
vrăjitorii, evreii, turcii și... femeia.
Capitolul ce poartă numele de ”Agenții lui Satan
– Femeia” este unul dintre cele mai interesante capitole ale cărții. Autorul
analizează și prezintă o mare varietate de surse, atât antice cât și medievale,
care conturează o imagine a femeii care omului modern i se va părea cu totul
absurdă și hilară, dar care demonstrează frica profundă pe care societatea
medievală o avea față de femei.
În primul rând, Delumeau pornește de la premiza
că femeia, ca și evreul, a fost văzută ca un ”primejdios agent al lui Satan”,
nu doar de către oamenii bisericii, ci și de către societatea laică. Este
curios însă că frica de femeie a ajuns la un apogeu într-o perioadă în care
artele și teologia protestantă ce se răspândeau în Europa Occidentală
începuseră să promoveze o altă imagine a femeii. Sentimentele contradictorii –
atracție și repulsie, venerare și ostilitate – față de femeie datează încă din
antichitate. ”Fiind mai aproape de natură și mai bine informată asupra tainelor
ei, femeia a fost întotdeauna creditată în civilizațiile tradiționale nu numai
cu darul profeției, ci și cu puterea de a vindeca sau de a vătăma cu ajutorul
unor rețete misterioase.În compensație, și într-un fel pentru a se valoriza,
bărbatul s-a definit ca apolinic și rațional prin opoziție cu femeia dionisiacă
și instinctivă, mai asaltată decât el de obscuritate, inconștient și vis.”
Societățile tradiționale și inovația creștină
ignorată de Biserică
În societățile tradiționale, femeia în perioada
ciclului era considerată primejdioasă și impură, deci trebuia îndepărtată de
comunitate căci risca să aducă tot felul de rele. Existau rituri purificatoare
care le reintegrau pe femei în comunitate după naștere, și în unele societăți
femeia era exclusă (și este încă) de la anumite practici de cult. În multe
civilizații, femeile erau cele care se îngrijau de morți și de ritualuri
funerare, deoarece se credea că femeile au o legătură mai strânsă cu marele
ciclu al vieții. În ideea că femeia este atât dătătoare de viață, cât și de
moarte, ea este în foarte multe societăți și zeița vieții, a rodniciei și
fertilității, dar și zeița morții.
”Rău magnific, plăcere funestă, veninoasă și înșelătoare,
femeia a fost acuzată de celălalt sex că a adus pe lume păcatul, nenorocirea și
moartea”. Fie în varianta grecească a Pandorei, fie în cea iudaică a Evei, femeii
i se atribuie păcatul strămoșesc al deschiderii cutiei cu toate relele sau a
consumării fructului interzis. Bărbatul, ne spune Delumeau, a căutat un vinovat
pe care să-l tragă la răspundere pentru suferința și eșecul umanității și
pentru dispariția paradisului terestru, și a dat peste femeie. Frica de femeie
este mult anterioară creștinismului, iar atitudinea lui Iisus față de femei a
fost cu totul inovatoare. Se înconjoară de femei, le consideră ca pe niște
egali. Femeile sunt cele care, după ce aproape toți ucenicii îl părăsesc, rămân
lângă el și sunt primii martori ai învierii. Însă în ciuda egalității
preconizate de evanghelii, Biserica n-a putut trece de practicile și tradițiile
societății. Structurile patriarhale ale evreilor și greco-romanilor, dar și
tradiția intelectuală filosofilor greci, nu au permis proclamarea egalității
dintre femei și bărbat.
În ciuda pasajelor biblice ce vorbesc de
egalitatea dintre sexe, alte texte au jucat un rol mai important în
permanentizarea unui statut al femeii, deloc egal cu al bărbatului. Se remarcă
Epistola către efeseni a Sfântului Pavel, cu un pasaj care a contribuit enorm
la excluderea și desconsiderarea femeii:
”Femeile să li se supună bărbaților lor precum
Domnului, căci bărbatul este cap femeii sale, cum Cristos este capul Bisericii.
Și după cum Biserica i se supune lui Cristos, tot astfel femeile trebuie să li
se supună bărbaților lor.”
Delumeau ne spune că marginalizarea femeii în
cultura creștină a fost accentuată și de ideea sfârșitului lumii iminent,
căreia i se asociază exaltarea virginității, a castității și, bineînțeles, de
interpretarea masculinizată a păcatului originar. Tertulian, unul din
scriitorii creștini timpurii, scrie următoarele cuvinte:
”Tu veșnic ar trebui să fii cernită, acoperită cu
zdrențe și cufundată în pocăință, ca să-ți răscumperi păcatul de a fi dus la
pierzanie neamul omenesc... Femeie, tu ești poarta diavolului. Tu te-ai atins
de pomul lui Satan și cea dintâi ai nesocotit legea dumnezeiască.”
Evul Mediu, Renașterea și diabolizarea femeii
Respingerea femeii a continuat și în secolele
evului mediu, perioadă în care cultura era dominată de clericii celibatari
care, exaltând virginitatea și castitatea, nu puteau decât să aducă fel și fel
de acuze femeilor care îi ispiteau pe bărbați. Totuși, același ev mediu, cu
precădere în secolele târzii ale acestei epoci, au închinat femeii numeroase
opere de artă și a ”inventat” dragostea curtenească ce înalță femeia pe un
piedestal. Însă poeții venerează un anumit tip de femeie, un ideal angelic, dar
resping în fapt realitatea cotidiană. Să-l auzim pe faimosul Petrarca:
”Femeia... e un adevărat diavol, o dușmancă a
liniștii, un izvor de sâcâieli, un prilej de gâlcevi de care bărbatul trebuie
să se țină deoparte dacă vrea să trăiască în tihnă... Însoară-se cei care
găsesc vreun farmec în tovărășia unei neveste, în înlănțuirile nocturne, în
zmiorcăielile plozilor și în chinurile insomniei... Noi înșine, dacă ne va sta
în puteri, ne vom nemuri numele prin talent și nu prin căsnicie, prin cărți și
nu prin copii, cu ajutorul virtuții și nu cu acela al unei femei.”
Fenomenul de diabolizare a femeii în epoca
medievală are loc într-un context anume: creștinii încep să perceapă existența
numeroaselor primejdii care amenință Biserica, fie ele exterioare sau
interioare. În orice caz, în spatele lor stă, evident, Satan. Delumeau este de
părere că în cazul clericilor sau al creștinilor zeloși avem de-a face cu un
libido reprimat preschimbat în agresivitate. ”Ființe frustrate din punct de
vedere sexual și care nu puteau ignora ispitele, au proiectat asupra aproapelui
ceea nu voiau să identifice în ei înșiși. În felul acesta, au creat niște țapi
ispășitori pe care puteau să-i disprețuiască și să-i acuze, scoțându-se pe ei
înșiși din cauză.”
Numărul acuzațiilor de vrăjitorie era de zece ori
mai mare în cazul femeilor decât al bărbaților. Femeia era considerată a fi
”predispusă” la vrăjitorie.
În secolul al XIII-lea, propagarea imaginii
femeii ca agent al diavolului se face prin predicațiile călugărilor cerșetori.
Aceste predici devin vehicolele unui ”misoginism cu bază teologică”, ce
promovează ideea de femeie ca ființă predestinată răului. Să vedem predica lui
Bernardino da Siena:
”Trebuie măturată casa? – Da. – Bine. Pune-o să
măture. Trebuie spălate blidele? Pune-o să le spele. E ceva de cernut? Pune-o
să cearnă, hai pune-o, ce mai stai! Trebuie spălate rufele? Pune-o să le spele
în casă. – Păi, avem slujnică! - Și ce dacă? Să le spele ea (nevasta), nu c-ar
fi musai să facă ea asta, ci ca s-o pui la treabă. Pune-o să aibă grijă de
copii, să spele scutecele și ce mai e pe-acolo. Dacă n-o deprinzi să facă de
toate o să-ajungă doar o bună bucățică de muiere. N-o ierta o clipă, ascultă
ce-ți spun. Câtă vreme nu-i vei da răgaz nici să-și tragă sufletul măcar, n-o
să stea pe la ferestre și n-o să-i zboare mintea la toate bazaconiile.”
Predicatorul alsacian Thomas Murner numește
femeia un ”diavol domestic”, pe care
bărbatul nu trebuie să se sfiască s-o mai bată din când în când. Femeia e și înșelătoare,
vantioasă, stricată și cochetă, momeala de care se folosește Satan pentru a-i
atrage în infern pe bărbați. Un alt predicator de secol XVI, Ménot, acuză
obieciurile femeilor de a se preocupa de aspectul exterior:
”Ca să atragă privirile (femeia care nu se mulțumește
cu îmbrăcămintea potrivită stării sale) se va împopoțona cu tot soiul de găteli
fără rost: mâneci largi, capul înzorzonat, pieptul despuiat până la buric, sub
un văl străveziu prin care vezi tot ce s-ar cuveni să nu vadă nimeni... În
astfel de veșminte dezmățate, cu cartea de rugăciuni la subsuoară, trece prin
fața unei case unde se află vreo zece bărbați care o urmăresc cu priviri
pofticioase. Ei bine, nu-i unul dintre aceștia care din pricina ei să nu cadă
într-un păcat de neiertat.”
Predicile clericilor au răspândit pe cale orală
această mentalitate misogină, dar apariția tiparului în secolul al XV-lea și
înmulțirea numărului de cărți a contribuit și mai mult la denigrarea femeii pe
scară largă. Spre exemplu, lucrarea De planctu ecclesiae (Plângerea Bisericii)
a fost scrisă pe la 1330 de franciscanul Alvaro Pelayo. Ea a fost tiprită
pentru prima oară în 1474 și reeditată de două ori în secolul al XVI-lea. În a
doua parte a lucrării, autorul ne prezintă un catalog cu cele două sute (!) de
vicii și nelegiuri ale femeii. De la ”mama păcatului”, ”arma diavolului”,
”izvorul oricărei pierzanii”, femeia e curtezană prin însăși natura ei, face
farmece, descântece, e agentul idolatriei. În plus, e smintită, cârcotașă,
nestatornică, ignorantă, certăreață, orgolioasă, impură.
Însă nu doar clericii răspândeau acest discurs
despre lipsurile și defectele femeii. Printre alții, și medicii afirmau că
femeia este inferioară din punct de vedere anatomic bărbatului. Medicii iluștri
ai Renașterii definesc femeia ca un ”mascul mutilat și imperfect”, ”o nereușită,
când nu se poate face lucru mai bun”. Și pentru că femeia este inferioară
bărbatului nu doar moral, ci și anatomic, trebuie deci să-i fie inferioară și
din punct de vedere legislativ. ”Femeile au mai puțină minte decât bărbații, nu
te poți așadar încrede în ele.” Femeilor li se interzice să semneze orice fel
de contract fără consimțământul celor apropiați sau să facă un testament fără
voia soțului. În secolul al XVII-lea,
Cardinalul Richeliu explică de ce femeile trebuie ținute de parte de putere:
”Trebuie să mărturisim că, de vreme ce o femeie a
fost aceea care a pierdut lumea, nimic nu poate fi mai dăunător statelor ca
acest sex, când, ajungând să-i îndrume pe cei care le cârmuiesc, îi face
deseori să acționeze după placul său, adică rău, cele mai bune sfaturi ale
femeilor fiind mai totdeauna rele prin aceea că ele se lasă călăuzite de
pasiuni care, în mintea lor, înlocuiesc de obicei rațiunea...”
Delumeau conchide la sfârșitul acestui capitol că
”era în firea lucrurilor ca o epocă atât de înfricoșată de Judecata de Apoi, de
diavol și de acoliții săi să dea o nouă dimensiune fricii milenare provocate de
cel de-al ”doilea sex”. În ciuda unei reabilitări care se amorsează la
periferia afirmațiilor oficiale, o civilizație, mai mult ca oricând, acuză
femeia. Cultura timpului, îngrijorată și încă nesigură pe sine, caută să
întârească supravegherea acestei ființe prea tributare unei naturi al cărei
”prinț și zeu” este Satan. Pentru majoritatea oamenilor Renașterii, femeia este
cel puțin suspectă și cel mai adesea primejdioasă.”
Comentarii
Trimiteți un comentariu